Vaatwassers

Waarom draait mijn vaatwasser alleen op ECO-stand?

Vaatwassers zijn zo geprogrammeerd dat de ECO-stand de eerste keuze is. Kunt u geen ander programma kiezen? Dan is er een probleem in de software of hardware van het toestel. 


Hoe lost u dit probleem op? 


Software 

Reset uw vaatwasser door het toestel stroomloos te maken. Haal de stekker 60 seconden uit het stopcontact en doe hem er omgekeerd weer in. Is de stekker niet zichtbaar? Zet dan de juiste zekering/groep in de meterkast om en schakel hem na 60 seconden weer in. 


Heeft resetten geen resultaat? Maak dan een afspraak met een monteur


Hardware 

Een knop van de bediening is kapot. Dit kunt u niet zelf oplossen, maak een afspraak met een monteur. 


Feedback geven.

Wat doe ik als mijn vaatwasserdeur naar beneden valt?

Hoe lost u dit probleem op?

Mijn vaatwasser is nieuw
Valt de deur van uw vaatwasser open vlak na de montage? Dan is het apparaat niet goed gemonteerd. Neem contact op met de verkoper van uw keuken. Wanneer u het apparaat zelf heeft geplaatst, raadpleeg dan het installatievoorschrift van uw vaatwasser.

Mijn vaatwasser is al een tijdje in gebruik
De deur van uw vaatwasser valt open als de deurveren versleten of beschadigd zijn. Maak een afspraak met een ATAG monteur om de veren af te laten stellen of te repareren.  


Feedback geven.

Mijn apparaat geeft een code, wat betekent dit?

Wat de foutcode op uw apparaat betekent verschilt per merk en type apparaat.

Hoe lost u dit probleem op?
Zoek de foutcode op in de ATAG handleiding van uw apparaat. Staat dit niet in de handleiding of kunt u het probleem niet zelf oplossen? Neem dan contact op met de klantenservice.


Feedback geven.

Waarom maakt mijn vaatwasser een vreemd geluid?

Hoe lost u dit probleem op?

Controleer de sproeiarm

  • Zorg dat de sproeiarmen vrij ronddraaien. Blokkeert de vaat één van de sproeiarmen? Dan tikt de arm tijdens het wassen tegen de vaat aan.
  • Vervang een gebogen of gebroken sproeiarm direct. Deze maakt geluid en beschadigt de vaatwasser. Bestel een nieuwe sproeiarm.


Controleer op gebroken vaat

  • Controleer of er een afgebroken stuk glas of ander materiaal los in de vaatwasser ligt. Tijdens het wassen maken losse onderdelen geluid.
  • Controleer of er een afgebroken stuk glas of ander materiaal in of onder het filter ligt. Maak het filter schoon.


Technische problemen
Een vaatwasser kan vreemd geluid maken door technische problemen, zoals een gebroken water-inlaatklep, een versleten motor of een versleten pomp. Deze problemen lost u niet zelf op. Maak een afspraak met een ATAG monteur .


Feedback geven.

Hoe vervang ik het deurpaneel van mijn vaatwasser?

Voordat u verder gaat

  • Het vervangen van een deurpaneel verschilt per type vaatwasser. Lukt het zelf niet? Maak een afspraak met een ATAG monteur.
  • Het modelnummer van uw keuken vindt u vaak op de aankoopbon of op een sticker in een keukenkastje. Deze gebruikt u voor het bestellen van een nieuw deurpaneel.

Deurpaneel vervangen
Zo vervangt u het deurpaneel van uw vaatwasser:

  1. Bestel een nieuw deurpaneel.
    • Bestel een nieuw deurpaneel bij de leverancier van uw keuken. Zij sturen u een paneel dat aansluit op de rest van uw keuken.
    • Biedt de keukenleverancier montageservice? Dan volgt u de stappen hierna niet.

  1. Verwijder het oude deurpaneel.
    • Het deurpaneel is op vier of zes punten vastgeschroefd aan de vaatwasserdeur.
    • Verwijder de schroeven en til het paneel van de deur.

  1. Teken de boorgaten op het nieuwe deurpaneel af.
    • Gebruik voor het afmeten van de boorgaten de ATAG montagehandleiding van uw vaatwasser, daarin vindt u de mal of gebruik het oude deurpaneel.

  1. Monteer het nieuwe deurpaneel.
    • Schroef het deurpaneel vast aan de deur van de vaatwasser. Gebruik hiervoor de afgetekende boorgaten.

Feedback geven.

Waarom slaat mijn vaat of vaatwasser wit uit?

Voordat u verder gaat

  • Verwijder de witte aanslag op uw vaat met afwasmiddel en een spons of afwasborstel. Is de witte aanslag niet afwasbaar? Dan is uw servies niet vaatwasserbestendig.

Hoe los ik dit probleem op?
Het zoutgehalte in uw vaatwasser is te laag.

  1. Doe vaatwasserzout in het zoutreservoir van uw vaatwasser.
  2. Stel het zoutgehalte in volgens de ATAG handleiding .
  3. Draai een programma van 60 graden.

Heeft dit het probleem niet opgelost? Herhaal de stappen en stel het zoutgehalte hoger in.

Hoe nu verder?

  • Blijft uw probleem aanhouden? Maak een afspraak met een ATAG monteur .
  • Zorg ervoor dat het servies elkaar niet raakt. Zo wordt uw vaat het schoonst en droogt deze het snelst.

Feedback geven.

Wat doe ik als mijn vaatwasser niet sluit?
  1. Controleer of de korven juist zijn geplaatst. Zit de bovenkorf recht? Veel bovenkorven kunnen in hoogte worden versteld maar de hoogteverstelling moet links en rechts gelijk zijn.

  2. Controleer of er niets tussen de korf en de achterwand of tussen de korf en de deur zit. Geurbuiltjes kunnen ervoor zorgen dat de deur niet sluit.

Heeft u beide punten nagekeken en sluit de deur nog niet goed? Vaak is er dan sprake van een technisch probleem zoals een beschadigd slot, versleten veren of - scharnieren. Maak een afspraak met een ATAG monteur .


Feedback geven.

Wat doe ik als mijn vaatwasser lekt?

Hoe los ik dit probleem op?

  1. Zet de vaatwasser uit.
  2. Haal de stekker van de vaatwasser uit het stopcontact.
  3. Sluit de waterkraan.
  4. Schep het aanwezige water uit de vaatwasser.
  5. Controleer de sproeiarmen. Prik de sproeiopeningen door met een naald of prikker om vuil te verwijderen.

Lost dit het probleem niet op? Maak een afspraak met een ATAG monteur .


Feedback geven.

Wat doe ik als het klepje van het zeepbakje niet goed opent of sluit?

Gaat het zeepbakje van uw vaatwasser niet goed open of dicht? Controleer dan de volgende punten:

Controleer op een blokkade
Het zeepbakje opent of sluit niet goed als er iets tegen het klepje aankomt:

  • Zorg ervoor dat de vaat, het rek en de eventuele vaatwasverfrisser het zeepbakklepje niet blokkeert.  
  • Verwijder overtollig afwasmiddel en vuil in en rondom het klepje.


Controleer het zeepbakje
Bestel een nieuw zeepbakje als het deksel, sluitingsmechanisme of het bakje zelf is beschadigd.
Vervangt u deze liever niet zelf? Maak een afspraak met een ATAG monteur.


Meer informatie


Feedback geven.

Waarom wordt mijn vaat niet schoon?

Hoe lost u dit probleem op?

Controleer de sproeiarm

  • Zorg dat de sproeiarm vrij ronddraait. Bij een blokkade maakt de arm de vaat niet goed schoon.
  • Prik met een naald of prikker de gaatjes van de sproeiarm door tegen verstoppingen.
  • Vervang een gebogen of gebroken sproeiarm direct. Deze maakt geluid en beschadigt de vaatwasser. Bestel een nieuwe sproeiarm.

Controleer het filter

Controleer het glansspoelmiddel

  • Vaatwasmiddel werkt minder goed bij te weinig glansspoelmiddel. Voeg meer glansspoelmiddel toe. Kijk in de ATAG handleiding van uw apparaat om te zien hoe u dit doet.

Hoe nu verder?

  • Spoel vuil van uw borden en pannen af voor u deze in de vaatwasser plaatst. Zo blijven het filter en de sproeiarmen het langste schoon.
  • Zorg voor voldoende ruimte in de vaatwasser. Zo komt het water overal en wordt de vaat schoner.

Probeer eerst het probleem zelf op te lossen. Lukt dit niet? Maak een afspraak met een ATAG monteur .


Feedback geven.

Wat betekent de foutcode van mijn vaatwasser?

Voordat u verder gaat
Uw vaatwasser laat een foutcode zien bij een technisch probleem. Wat deze foutcode betekent verschilt per type vaatwasser.

  • Een vaatwasser met display geeft een foutcode met een letter + getal, bijvoorbeeld: E1 of F1
  • Een vaatwasser zonder display heeft knipperende lampjes als foutcode.

Hoe lost u dit probleem op?
Lees in de ATAG handleiding van uw apparaat wat uw foutcode betekent. Vul uw foutcode en modelnummer in de zoekbalk in en vindt uw storing in de kennisbank.

Neem contact op met onze klantenservice als u het probleem niet zelf op kunt lossen.


Feedback geven.

Waarom stopt mijn vaatwasser tijdens het programma?

Maakt uw vaatwasser het programma niet af? Dan heeft uw vaatwasser een technisch probleem. Bijvoorbeeld een printplaat die beschadigd is. Dit kunt u niet zelf oplossen. Maak een afspraak met een ATAG monteur.

Goed om te weten

Meer informatie


Feedback geven.

Waarom blijft mijn vaat nat?

Hoe los ik dit probleem op?

  • Verhoog de hoeveelheid glansspoelmiddel volgens de ATAG handleiding van uw apparaat.
  • Korte- en ECO-programma's slaan meestal de droogfase over. Gebruik een volledig programma om de vaat te laten drogen.
  • Was kunststof vaat met de hand af. Kunststof reageert niet goed op glansmiddel, waardoor de vaat niet droogt.
  • Zet eventueel de functie 'extra drogen' aan volgens de ATAG handleiding van uw apparaat.
  • Zet de deur van de vaatwasser op een kier als het programma klaar is. Zo verdampt het vocht in de vaatwasser sneller.
  • Blijft uw vaat nat? Maak een afspraak met een ATAG monteur.

Feedback geven.

Waarom pompt mijn vaatwasser het (resterende) water niet af?

Hoe lost u dit probleem op?

Controleer het filter van uw vaatwasser
Uw vaatwasser pompt het water niet af als het filter is verstopt. Maak het filter van de vaatwasser schoon.

Controleer of de afvoerbuis is verstopt
Uw vaatwasser pompt het water niet goed af als de afvoerbuis is verstopt. Etensresten of een stuk afgebroken vaat kunnen de afvoer blokkeren. Laat de afvoerbuis van uw vaatwasser controleren.

Controleer de afvoerslang
Een knik, kink of deuk in de afvoerslang blokkeert de waterafvoer. Zo controleert u de afvoerslang: 

  1. Haal de vaatwasser van zijn plek zodat u bij de achterkant kunt. 
  2. Controleer de afvoerslang. Verwijder een eventuele knik of deuk. 
  3. Zet de vaatwasser terug op zijn plek.
     

Controleer de spoelbak 
Is uw vaatwasser verbonden met een spoelbak? 

  1. Controleer of de spoelbak verstopt is. 
  2. Maak de spoelbak schoon. 
     

Controleer de afdekdop van de sifon 
Heeft u een nieuwe woning of heeft u voor het eerst een vaatwasser in gebruik? De afvoer onder de spoelbak kan geblokkeerd zijn door een plastic dopje. Haal de afvoerslang van de sifon, hang hem in een emmer en controleer of het water dan wel wegloopt uit de afvoerslang. 

Zit er een plastic dopje op de afvoer? Dit lost u zo op: 

  1. Draai de wartel van het tuitje los en verwijder deze voorzichtig, hier kan eventueel water uitlopen. 
  2. In de opening kun je voelen of hier een afsluit dopje zit. 
  3. Deze kun je er met de hand of met een schroevendraaier uit halen. 
  4. Draai het tuitje weer waterdicht op de sifon. 
  5. Reset het toestel en start een nieuw programma. 

 

 

 

Hoe nu verder? 
Pompt de vaatwasser het water nog steeds niet af? De afvoerpomp is misschien kapot. Maak een afspraak met een ATAG monteur. 


Feedback geven.

Waarom reageert de bediening van mijn vaatwasser niet?

Controleer of de lampjes of het display van uw vaatwasser branden.

Het display of de lampjes branden
Reageert de vaatwasser niet? Dit heeft één van de volgende oorzaken:

  • De vaatwasser draait nog of maakt het programma niet af. Lees in de ATAG handleiding hoe u uw vaatwasser reset. Weet u niet welk modelnummer vaatwasser u heeft? Kijk dan op het typeplaatje op het apparaat.
  • De vaatwasser heeft een storing en u ziet een foutcode. Lees in de ATAG handleiding wat de foutcode betekent. Kunt u het probleem niet zelf oplossen? Maak een afspraak met een ATAG monteur.
  • De vaatwasser heeft een technisch probleem. Maak een afspraak met een ATAG monteur.

Het display of de lampjes branden niet
Controleer of er spanning op het stopcontact staat. De vaatwasser krijgt misschien geen stroom. Lost dit het probleem niet op? Maak een afspraak met een ATAG monteur.


Feedback geven.

Wat doe ik als de afvoerslang van mijn vaatwasser te kort is?

Hoe lost u dit probleem op?
Bestel een verlengset voor de afvoerslang van uw vaatwasser. De beschikbaarheid van deze set verschilt per type vaatwasser.

Hebben wij geen verlengset voor uw type vaatwasmachine? Neem dan contact op met de keukenleverancier.


Feedback geven.

Waarom knipperen de lampjes van mijn vaatwasser?

Uw vaatwasser geeft met lampjes en symbolen aan of bijvoorbeeld het programma klaar is, het glansspoelmiddel op is of dat het bakje van het zout leeg is.

Knipperen de lampjes anders dan normaal? Dan is het mogelijk een foutcode. Lees dan in de ATAG handleiding van uw vaatwasser hoe u dit probleem oplost.

Hoe nu verder?
Weet u niet hoe u het probleem oplost of heeft u alle oplossingen al geprobeerd maar helpt het niet? Neem contact op met onze klantenservice dan helpen wij u verder.

Meer informatie


Feedback geven.

Wat betekent het piepen van mijn vaatwasser?

Uw vaatwasser piept als hij klaar is met een programma. Is het niet het einde van een programma of blijft uw vaatwasser piepen? Dan heeft uw vaatwasser een storing.

Hoe los ik dit probleem op?
U lost dit niet zelf op. Maak een afspraak met een ATAG monteur. Omschrijf wanneer uw vaatwasser piept en hoeveel deze piept.


Feedback geven.

Hoe reset ik mijn apparaat?

Reset uw toestel door het stroomloos te maken, bij voorkeur door de stekker uit het stopcontact te halen. Kan dat niet, haal dan de spanning eraf door in de meterkast de installatieautomaat uit te zetten. 


Nadat het toestel weer spanning krijgt doet het een zelftest waardoor de fouten worden hersteld. 


Helpt een reset niet? Zoek dan in de kennisbank naar het probleem van uw apparaat of maak een afspraak met een ATAG monteur.


Feedback geven.

Het rubber van mijn vaatwasser laat los of is beschadigd, wat nu?

Het rubber van de vaatwasser is versleten als er schimmel, barsten of dunne plekken op of rond het rubber te zien is.  

 

In sommige gevallen kunt u het rubber zelf vervangen. Dit rubber heeft verschillende benamingen in onze keukenserviceshop, bijvoorbeeld:  

  • Deurrubberkuip boven  
  • Deurrubber Kuip/Deur U-Profiel 
  • Deurrubber.  

Kijk van tevoren goed hoe het deurrubber is geplaatst, zo kunt u later gemakkelijk zelf een nieuw deurrubber plaatsen.  

 

Deurrubber bestelt u in onze keukenserviceshopGebruik het modelnummer van uw vaatwasser om het onderdeel te bestellen. De afbeelding hieronder is een voorbeeld: 

 

 

 

Staat er in de onderdelenlijst geen deurrubber met u-profiel? Dan kunt u het rubber niet zelf vervangen. Maak een afspraak met een ATAG monteur.  

 

Goed om te weten 

Rubberdelen vallen niet onder de garantievoorwaarden, tenzij er beoordeeld wordt dat het gaat om slijtage door technische gebreken. 

 

Meer informatie 


Feedback geven.

Waarom lost het vaatwastablet niet op?

Is het vaatwastablet aan het einde van het programma niet opgelost en ligt het onder in de vaatwasser? 


Controleer dan of: 

  • Het water warm is geworden tijdens het programma. Bij koud water lost het tablet niet op. Is het water niet warm geworden? Dan is er meer aan de hand, maak een afspraak met een monteur
  • Er geen verstopping in de sproeiarm zit die de waterverdeling tegenhoudt, maak de sproeiarmen schoon
  • De sproeiarm niet is geblokkeerd waardoor hij niet ronddraait en een slechte waterverdeling veroorzaakt.
  • Verwijder overtollig afwasmiddel en vuil in en rondom het klepje. 


Meer informatie 


Feedback geven.

Waarom wordt het water van mijn vaatwasser niet warm?

Blijft het water in uw vaatwasser koud? Dit kan meerdere oorzaken hebben waardoor u dit niet zelf kunt verhelpen. Maak een afspraak met onze monteur om het op te lossen.


Feedback geven.